В навчально-науковому Інституті педагогіки і психології СумДПУ імені А.С.Макаренка виховна робота здійснюється за основними напрямами:
- розвиток високого рівня професіоналізму, який включає глибокі спеціальні знання та фахову підготовку;
- формування здібностей до самостійного мислення, прийняття креативних, нестандартних рішень;
- підготовка свідомої національної інтелігенції, оновлення і збагачення інтелектуального генофонду нації, виховання її духовної еліти;
- виховання майбутніх спеціалістів авторитетними, висококваліфікованими, високоосвіченими особистостями, носіями високої світоглядної, професійної, інтелектуальної, політичної та фізичної культури;
- гармонійний розвиток особистості шляхом поглиблення духовних контактів з оточуючим світом, культурою, мистецтвом, природою;
- створення об’єктивних умов для вільного розвитку особистості студента, його загальної культури шляхом залучення до різноманітних видів творчої діяльності (науково-дослідницької, культурно-просвітницької, суспільно-громадської, соціально-правової та ін.);
- формування духовності, становлення моральності та гідності;
- становлення чіткої громадянської позиції студентської молоді, сприяння прагненню до самоосвіти, саморозвитку, самовиховання, самовдосконалення;
- ліквідація інфантилізму, утриманства, байдужості серед студентської молоді;
- виховання почуття колективізму, вміння працювати у команді, здатність до розвитку високих естетичних смаків та ідеалів;
- пропаганда здорового способу життя, запобігання вживанню студентами алкогольних напоїв, тютюну, наркотиків.
Важливим фактором удосконалення навчально-виховного процесу є впровадження студентського самоврядування, що сприяє зростанню у студентської молоді соціальної активності, ініціативи та відповідальності за доручену справу, оволодінню навичками організатора, управління, які необхідні в майбутній професійній діяльності.
Студентське самоврядування є важливим фактором удосконалення навчально-виховного процесу, спрямованим на якісне навчання, виховання духовності і культури студентів, зростання у студентської молоді соціальної активності, ініціативи та відповідальності за доручену справу, оволодіння навичками організатора, управлінця, які будуть необхідні в майбутній професійній діяльності.
В Інституті педагогіки і психології працюють куратори академічних груп, які активно сприяють формуванню й організації діяльності колективу навчальної групи студентів, створенню оптимальних умов для становлення й самовизначення особистості майбутнього фахівця-педагога – людини морально і духовно зрілої, гармонійно розвиненої, соціально-активної і національно-свідомої.
Особливу увагу куратори приділяють питанням зміцненню у студентів зацікавленості та любові до обраної професії, формуванню у них необхідних професійних навичок. Через актив групи вони створюють у студентському колективі атмосферу взаємодопомоги, колективної відповідальності, творчої, громадської активності.
З метою формування національної самосвідомості, патріотизму та правової культури, що складається передусім із свідомого ставлення до своїх прав і обов’язків перед суспільством і державою в інституті проводяться різні тематичні заходи.
Одним із аспектів всебічного гармонійного розвитку особистості є формування художньо-естетичних навичок. З метою формування здатності сприймати і перетворювати дійсність за законами краси у всіх сферах життєдіяльності людини, в інституті педагогіки і психології проводяться виховні заходи.
З метою всебічного фізичного розвитку особистості студенти інституту педагогіки і психології постійно приймають участь у спортивних змаганнях, які проводяться в університеті та неодноразово здобували призові місця й становились переможцями в змаганнях.